I na soli jsme zavislí

 

Průměrný Čech zkonzumuje až 15 gramů soli denně, tj. několikanásobně více než je doporučená denní dávka. Studiemi je prokázáno, že sůl, stejně jako cukr, působí návykově a zvyšuje chuť k jídlu … a nejen k jídlu. Nejeden hostinský rád jídlo přisolí, aby mohl své hosty také pořádně napojit něčím, co zaručeně zažene žízeň. Čím více tedy solíme, tím více soli potřebujeme a k tomu všemu zkonzumujeme i více jídla. Snížíme-li obsah soli, začneme vnímat přirozenou chuť potravin a pravděpodobně omezíme i samotné množství stravy. Sůl má tedy i v tomto ohledu přímou spojitost s nadváhou či obezitou. Hned na začátku je ale důležité upozornit, že dva tři měsíce trvá, než si chuťové pohárky odvyknou od slané chuti a po tu dubu se vám může zdát jídlo výrazně bez chuti. Nechte se proto inspirovat například asijskou kuchyní. Některé národy sůl v kuchyni totiž nepotřebují téměř vůbec. Pikantnost pokrmů dotvářejí výrazným koření a bylinkami, které organismu neškodí, a chuť pokrm naopak podpoří.

 

Když bychom se na to podívali detailněji, tak můžeme říci, že problémem není ani tak sůl samotná, jako konkrétně přebytek sodíku. Ten hraje velmi důležitou roli v našem organismu, podílí se na stálosti vnitřního prostředí a je hlavním minerálem mimobuněčných tekutin. Ovšem v nadbytku působí v organismu dráždivě, zadržuje vodu a tím zabraňuje vylučování odpadních látek, zvyšuje krevní tlak. Celkový nadbytek soli zatěžuje nejvíce ledviny a kardiovaskulární systém. Zcela bez soli se náš organismus ale také neobejde, proto je třeba vyvarovat se extrémům na obou stranách.

 

Množství soli ve stravě není ale závislé pouze na tom, zda si sami pokrm přisolujeme či ne. Nebezpečně stoupá množství přidávané soli do potravin, především pak do pečiva, masných výrobků, sýrů, nakládaných výrobků, instantních potravin, kořenících směsí a polotovarů. Pro příklad, 10 dkg šunky pokryje přes 50 % doporučené denní dávky soli a dva obyčejné rohlíky téměř 40 % soli.

Ta správná cesta z těchto solných dolů je pak především vyhýbat se průmyslově zpracovaným potravinám a ve stravě preferovat potraviny přirozené a kvalitní, které chutnají samy o sobě dobře. Při kulinaření pak můžete sami ovlivnit slanost a chutnost pokrmu.

 

Petr Havlíček